Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014

Μια όμορφη έκθεση ιδεών....

Έγραφε το πρόγραμμα της ''Πρωτοβουλίας'' του κ. Μπουτάρη το 2010

σελ.4

Ανέγερση νέων διδακτηρίων που να ανταποκρίνονται στις σύγχρο­νες παιδαγωγικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις

(οι αυλές των σχολείων)...μπορούν να αναμορφωθούν και να αποδοθούν σε κοινωφελή χρήση, σε επίπεδο πάρκου γειτονιάς.
Η αυλή, ο μόνος υπαίθριος χώρος του σχολείου, αλλά και ο πιο αγαπημένος και οικείος στους μαθητές μπορεί –εκτός από χώρο αγωγής και κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας– εύκολα και με σχετικά χαμηλό κόστος να εξοπλισθεί με όλα εκείνα τα φυσικά και τεχνικά στοιχεία που καθιστούν ελκυστικό και ευχάριστο έναν ελεύθερο χώρο: με τη διαμόρφωση νησίδων πρασίνου, τη φύτευση δέντρων και θάμνων, την κατασκευή ελαφρών στεγασμένων και προστατευόμενων υπαίθριων χώρων, την τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού, καθιστικών και εικαστικών κατασκευών. 


Οι προαύλιοι χώροι μπορούν να αναμορφωθούν ριζικά και να αποκατασταθεί η χαμένη αποστολή τους, να επενεργούν, δηλαδή, θετικά στη συνείδηση, στην αίσθηση και την καθημερινότητα των μαθητών. Και το κυριότερο: να φωτισθούν. Γιατί σε μια φωτισμένη περιοχή δεν μπορούν να αναπτυχθούν δραστηριότητες ξένες προς την κοινωφελή χρήση. Επιπλέον, μια αυλή γεμάτη πράσινο μπορεί να συμβάλει στην αλλαγή του μικροκλίματος της γειτονιάς.

σελ.5

Δημιουργία εξειδικευμένου τμήματος τεχνικής υποστήριξης σχολικής μονάδας για την άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων συντήρησης των σχολικών κτιρίων (!!!)

Άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και αξιοποίηση των υποδομών του για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων πολιτισμού-άθλησης¬επιμόρφωσης
Πολλές σημαντικές και ενδιαφέρουσες δράσεις συνεργασίας σχολείων και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά άλλες που αφορούν: στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, την καταναλωτική συνείδηση, την επιμόρφωση γονέων, τη διδα¬σκαλία της μητρικής γλώσσας σε αλλοδαπά παιδιά, την εκμάθηση ελληνικών στους μετανάστες, την αγωγή στα μέσα επικοινωνίας, την ίδια την αγωγή¬δικαιώματα του πολίτη.

Οργάνωση γωνιάς πρώτων βοηθειών (σχολικό ιατρείο) σε κάθε σχολική μονάδα. Πρώτες βοήθειες-προληπτική ιατρική-συνεργασία με νοσοκομεία, δημοτικά ιατρεία και το τμήμα νοσηλευτικής του Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης-αξιοποίηση πρακτικών ασκήσεων-συνεργασία με το ΕΚΑΒ-οδοντιατρική μέριμνα...


Αναμόρφωση κανονισμού λειτουργίας σχολικών κυλικείων με στόχο τη δημιουργία διατροφικής συνείδησης των μαθητών υγιεινής μεσογειακής διατροφής για την καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας και άλλων ασθενειών που συνδέονται με τη διατροφή τους.

Στο πλαίσιο αυτού του στόχου θα επιδιώξουμε –σε συνεργασία με αγροτικούς συνεταιρισμούς του νομού, την κεντρική αγορά και άλλους φορείς– να εφοδιάζονται τα κυλικεία με αγροτικά προϊόντα υψηλής ποιότητας. Συγχρόνως, με την υποστήριξη και τη συνεργασία ειδικών επιστημόνων¬διατροφολόγων θα οργανώνονται –σε συνεργασία με τα σχολεία και τους συλλόγους γονέων– σεμινάρια και εκδηλώσεις ενημερωτικές για θέματα υγιεινής μεσογειακής διατροφής. Είναι απαράδεκτο τα Ελληνόπουλα να συγκαταλέγονται στα πλέον παχύσαρκα παιδιά στην Ευρώπη, με εξαιρετικά δυσάρεστες επιπτώσεις στην υγεία τους.

σελ. 6-7

ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ

(....) μηδενική κατάληψη δημόσιου χώρου από σταθμευμένα οχήματα (!!!!)

σελ. 8

Το ιδιωτικό αυτοκίνητο και το κέντρο


(....) μια πολιτική δημιουργίας πολλαπλών χώρων στάθμευσης στην περίμετρο του κέντρου και στις συνοικίες που συνδέονται με δημόσια συγκοινωνία αποτελεί μια πολύ ουσιαστικότερη συμβολή στην επίλυση των αστικών μετακινήσεων που δημιουργεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Προτεραιότητα για οποιαδήποτε βελτίωση έχει η άμεση αντιμετώπιση της στάθμευσης, κατά σειρά για τους κατοίκους, τους εργαζόμενους, τους επισκέπτες. Για τους μόνιμους κατοίκους, δωρεάν στάθμευση, σε ζώνες που είναι καθορισμένες, ελεγχόμενες και επαρκείς. Στόχος τετραετίας για τους κατοίκους, είναι να εξασφαλιστεί μία θέση για κάθε οικογένεια.

(.....) Αντίστοιχοι ελεύθεροι χώροι στάθμευσης θα δημιουργηθούν στον χώρο του λιμανιού, στη Δυτική πλευρά του κέντρου, ενώ η κυκλοφορία στο κέντρο θα γίνεται με μικρά δημοτικά λεωφορεία, σε κυκλικές διαδρομές, δωρεάν.

σελ. 9

Θα διερευνηθεί η δυνατότητα κατασκευής υπόγειου Parking στο κέντρο της Τριανδρίας, με στόχο την εξάλειψη του προβλήματος στάθμευσης, την απελευθέρωση του κεντρικού άξονα από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και τη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Τέλος, θα υπάρξει πρόβλεψη για χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης και στην κοινότητα της Τριανδρίας.

σελ. 10

H Θεσσαλονίκη έχει απόλυτη ανάγκη από το Tραμ

σελ. 11-12

(....) Προτείνουμε την άμεση χρηματοδότηση του τραμ από τους δεσμευμένους πόρους που προβλέπονται για την κατασκευή της «μικρής» υποθαλάσσιας αρτηρίας με την οποία δεν συμφωνούμε, και την έναρξη των εργασιών κατασκευής του τραμ, από τα εκτός κέντρου τμήματα.

Η αστική θαλάσσια συγκοινωνία, τα γνωστά καραβάκια

Μια ρεαλιστική πρόταση, ελκυστική για τους Θεσσαλονικείς που ακόμη δεν έγινε πραγματικότητα. Θα συνδέει την Καλαμαριά με την πόλη, το λιμάνι και δυτικά με τους Λαχανόκηπους, ενώ ανατολικά μπορεί να φτάνει στο αεροδρόμιο, την Περαία, την Αγία Τριάδα και τη Μηχανιώνα.

σελ. 12

Εγκαθιστώντας κολωνάκια σε βασικές οδούς της πόλης θα αποτρέψει σε μεγάλο βαθμό την παράνομη στάθμευση και θα βελτιώσει την εικόνα της πόλης, αλλά και την κυκλοφοριακή ικανότητα των οδών.
Τα καταστήματα εστίασης θα υποχρεούνται να αναρτούν σε εμφανές σημείο σχεδιάγραμμα με τον χώρο ανάπτυξης και τον αριθμό των τραπεζοκαθισμάτων για τον οποίο τους έχει χορηγηθεί άδεια. Όμοια υποχρέωση θα έχουν τα εμπορικά καταστήματα για τα εμπορεύματα.

ορθή λειτουργία πεζοδρόμων με εφαρμογή κανονισμού λειτουργίας, αυστηρή επιτήρηση και πρόστιμα. (!!!!)

.....με κατασκευή διαχωριστικής νησίδας σε οδούς διπλής κατεύθυνσης (!!!!!)

σελ. 13-14

διαδραστικός χάρτης μελανών σημείων

Κατάρτιση και συνεχής ενημέρωση χάρτη μελανών σημείων πεζοδρομίων, πεζοδρόμων και διαβάσεων όπου θα σημειώνονται τα προβλήματα. Στον χάρτη θα μπορούν και οι πολίτες, μέσω του διαδικτυακού χώρου του Δήμου, να υποδεικνύουν τα προβλήματα που εντοπίζουν.

(....) διαμόρφωση εισόδων σχολικών κτηρίων

Σε πρώτη φάση, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα διαμορφώσει τις εισόδους σχολικών κτηρίων και θα διασφαλίσει την απελευθέρωση διαβάσεων και πεζοδρομίων γύρω από αυτά, ούτως ώστε να υπάρξει μεγιστοποίηση της ασφάλειας των μαθητών κατά την είσοδο και έξοδό τους από τα σχολικά συγκροτήματα.

(....) Ποδήλατα

άμεση επένδυση σε ανακατασκευή ποδηλατοδρόμων με μόνιμο χαρακτήρα

Στάθμευση

(....) αξιοποίηση δημοτικών οικοπέδων και εγκαταλελειμμένων χώρων

σελ. 15

Δημιουργία χώρων στάθμευσης σε δημοτικά και εγκαταλελειμμένα οικόπεδα με κατασκευές φιλικές προς το περιβάλλον και χωρίς να καταλαμβάνεται ο δημόσιος χώρος.

(....) ο Δήμος θα κινηθεί για την ένταση σε ΕΣΠΑ συστημάτων που θα επιτρέπουν τον αποδοτικότερο έλεγχο της στάθμευσης με χρήση νέων τεχνολογιών (π.χ. ειδοποιήσεις κενών θέσεων για τους μόνιμους κατοίκους μέσω SMS, ηλεκτρονική πληρωμή για ελεγχόμενη στάθμευση, κ.λπ). 


σελ. 16

Τα ταξί της πόλης

(....) Γι’ αυτό συνεργάζεται με τις ενώσεις ιδιοκτητών και οδηγών ταξί για την επαναλειτουργία της πιάτσας των ταξί σε σύγχρονη βάση, με τρόπο που να εξυπηρετεί πολίτες και οδηγούς....(!!!!)

σελ. 18

(....) Τα σχολεία, μετά το τέλος των μαθημάτων, λειτουργούν με την επίβλεψη του δήμου ως χώροι για συνελεύσεις, συναυλίες, προβολές, εκθέσεις, μαθήματα, εθελοντικές δράσεις, πάρτι κ.ά.

ΔΗΜΟΣ Hi-Tech (!!!!!)

Συστήνονται, πιλοτικά στην αρχή, κέντρα πολυμέσων. Παρέχεται πρόσβαση στη γνώση, στην πληροφορική και στα πολυμέσα σε χώρους εξοπλισμένους με την αιχμή της τεχνολογίας (δημοτικά κέντρα), που θα λειτουργούν συγχρόνως και ως χώροι κοινωνικής επαφής. Δημιουργείται ιστοσελίδα από νέους για νέους με τα εξής χαρακτηριστικά:


    o     Ατζέντα πολιτιστικών, καλλιτεχνικών και αθλητικών εκδηλώσεων
    o     Βάση δεδομένων με ιστότοπους που αφορούν τους νέους
    o     Πληροφορίες για προγράμματα εθελοντισμού και αλληλεγγύης στην πόλη
    o     Βάση δεδομένων ΜΚΟ και άλλων οργανώσεων
    o     Πληροφορίες για συμμετοχές σε διεθνείς διαγωνισμούς, ανταλλαγές και φεστιβάλ
    o     Διαδραστικοί χάρτες
    o     Πληροφοριακό υλικό για ζητήματα που αφορούν τους νέους (φορο¬λογικά, λογιστικά, επιχειρηματικά)


σελ. 20

6. ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ 

Δημιουργούνται ήπιες Νεανικές Ζώνες γύρω από σημεία όπου συχνάζουν νέοι και παιδιά: σχολεία, πλατείες, μουσεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα. Χαράζονται διαδρομές ήπιας κυκλοφορίας, επιδιώκεται αισθητική αναβάθμιση της γειτονιάς με καλλιτεχνικές και άλλες παρεβάσεις μικρής κλίμακας (μικροί διαγωνισμοί για ενεργοποίηση του εγχώριου δυναμικού), σχεδιάζεται φιλικό περιβάλλον (παγκάκια, πράσινο, διαμορφώσεις χώρων), φροντίζεται η καθαριότητα και η ανακύκλωση. Τα νεανικά στέκια μετατρέπονται σταδιακά σε χώρους δημιουργίας, κοινωνικής συνεύρεσης και σε πρότυπα αστικής διαχείρισης.

- Τα πάρκα αποκτούν εξοπλισμό εθελοντικής συντήρησης, καθαρισμού και κηπευτικής, δυνατότητα υπαίθριας δημιουργίας, προβολών, μουσικής, πρώτων βοηθειών, προμήθειας προφυλακτικών. Παροχή νερού/ρεύματος, τηλεφωνικό θάλαμο, ασύρματο internet. Το πρόγραμμα εφαρμόζεται πιλοτικά.
- Επιδιώκεται η εκμετάλλευση των επιφανειών των εργοταξίων του μετρό για τη διαμόρφωση εκθεσιακών χώρων, την ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων της περιοχής (η πόλη κάτω από την πόλη), τη δυνατότητα νυχτερινών προβολών και δημιουργικών δράσεων.
- Επιχειρείται η διασπορά έργων τέχνης από συλλογές μουσείων, γκαλερί, ιδιώτες σε δημόσιες υπηρεσίες, καταστήματα, σχολεία, αγορές, νοσοκομεία, ΚΑΠΗ. Η Θεσσαλονίκη από πόλη με τη μεγαλύτερη πυκνότητα καφέ ανά κάτοικο να γίνει η πόλη με τα περισσότερα έργα τέχνης ανά κάτοικο.
- Εφαρμόζεται πιλοτικά δημοτικό σύστημα δανεισμού έργων τέχνης στους κατοίκους. Δανεισμός ταινιών από το αρχείο του Δήμου.
- Λειτουργούν υπαίθριες δανειστικές βιβλιοθήκες, ενιαίο σύστημα δανεισμού βιβλίων, δημοτικό book crossing.
- Ο δήμος καθιερώνει την ετήσια Γιορτή των Nέων Δημιουργών, αφιερωμένη στην ερασιτεχνική δημιουργία σε όλες τις σύγχρονες μορφές τέχνης
- Αναδεικνύεται η ιδιαίτερη ιστορία, φυσιογνωμία κάθε γειτονιάς. Υιοθετείται νέο προφίλ, όπου δεν υφίσταται, και τοπικό λογότυπο.


σελ. 21

(....) Προωθεί την έκδοση Κάρτας Σαββατοκύριακου, Εβδομαδιαίας Κάρτας, Ομαδικής Κάρτας για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς επίσης και την αναβάθμιση, σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ, των αστικών συγκοινωνιών από και προς το αεροδρόμιο. Ειδικές θέσεις σε λεωφορεία (και εν καιρώ και στα τρένα) για ποδήλατα, καρότσια για μωρά, κλπ. 


- Δημιουργεί Κέντρα Πληροφόρησης σε σημεία προσέλευσης επισκεπτών (Λιμάνι, Σιδηροδρομικός Σταθμός, Αεροδρόμιο, Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων, Σταθμούς Αστικών Λεωφορείων, Πανεπιστήμια, Εκπαιδευ¬τικά Κέντρα, Μουσεία, κ.τλ.), τα οποία στελεχώνονται από νέους ανθρώπους-γνώστες ξένων γλωσσών και νέων τεχνολογιών, για την ενημέρωση και πληροφόρηση των νέων τουριστών που καταφτάνουν στην πόλη μας. 


- Δημιουργεί πολύγλωσση ιστοσελίδα με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την πόλη, τα αξιοθέατά της, τις αγορές της, τους τρόπους μετακίνησης, τα καταλύματα και τις δυνατότητες διασκέδασης και αναψυχής.


σελ. 23

Το μητροπολιτικό πάρκο στην ανατολική κεντρική περιοχή της Θεσσαλονίκης

Η παραμονή της Έκθεσης στο κέντρο αποτελεί ουσιαστικά τροχοπέδη για τον θεσμό που έχει ανάγκη από άνετες και ευέλικτες εγκαταστάσεις, χωροθετημένες σε ευρύτερους ανοικτούς χώρους με εξασφάλιση σωστής κυκλοφορίας και στάθμευσης. Έτσι, προτείνεται η άμεση μεταφορά της σε κατάλληλη θέση στα δυτικά της πόλης. Η σημερινή έκταση θα αποδοθεί σε δημόσια χρήση ως μητροπολιτικό πάρκο με χώρους πρασίνου και διάσπαρτες πολιτισμικές χρήσεις.

σελ. 24

Η ανάδειξη των ιστορικών τόπων και κτισμάτων

Όσον αφορά τα μεμονωμένα διατηρητέα κτίσματα (όπως οι επαύλεις της οδού Βασ. Όλγας και οι μεσοπολεμικές πολυκατοικίες του κέντρου που συμβάλλουν στην ιδιαίτερη ταυτότητα της πόλης) πρέπει να επανενταχθούν και αυτά αποκτώντας μια σύγχρονη και βιώσιμη χρήση και ο Δήμος μπορεί να συμβάλλει προς αυτήν την κατεύθυνση σε όλους τους φορείς που εκπροσωπείται.
Για τα μνημεία αυτά θα εφαρμοστούν ειδικά προγράμματα αναβίωσης που θα προβλέπουν είτε την αξιοποίησή τους για δημοτικές και δημόσιες χρήσεις, είτε τη λογική ανάπλασή τους από την ιδιωτική πρωτοβουλία με σημαντικές ενισχύσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα ώστε να αποτελέσουν ξανά ζωντανά κύτταρα του ευρύτερου αστικού οργανισμού.

σελ. 26

Ο ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ
Θεσσαλονίκη, πόλη σύγχρονη και οργανωμένη


Πράγματι, η ευρύτερη κατάσταση του αστικού χώρου χαρακτηρίζεται ως κατάσταση έκτακτης ανάγκης και χρήζει επείγουσας αντιμετώπισης ως προς: - την κυριαρχία της παρουσίας του αυτοκινήτου σε κίνηση ή στάθμευση. - την κατάληψη πεζοδρομίων από σταθερά και κινητά εμπόδια. - την ανεπαρκή λειτουργία του συστήματος αποκομιδής σκουπιδιών. - τη ρύπανση του αέρα και του χώρου. - την απουσία πράσινου και φυτεύσεων και παράλληλα την κυριαρχία σκληρών επιφανειών (μπετόν, άσφαλτος, πλακοστρώσεις), και την - αποθάρρυνση κυκλοφορίας πεζών και της διαβίωσης μέσα στον κοινόχρηστο χώρο.

Παράλληλα, διαπιστώνεται απουσία πράσινων χώρων και φυτεύσεων, εμφανής παρουσία κάδων σκουπιδιών, άναρχη τοποθέτηση του αστικού εξοπλισμού και κατάληψη των πεζοδρομίων από μικροεπιχειρηματικές δραστηριότητες, τραπεζοκαθίσματα, εμπορεύματα, διαφημιστικές πινακίδες, περίπτερα…

Ας ξαναφτιάξουμε όμορφες γειτονιές…


(....) Tα κτήρια και οι δρόμοι μπορούν να καθαρίσουν και να ομορφύνουν. Η βελτίωση του μικροκλίματος σε επίπεδο γειτονιάς και της αισθητικής, η εξυπηρέτηση των καθημερινών αναγκών, η χαλάρωση, η εύκολη και ευχάριστη μετακίνηση των πεζών αποτελούν κομμάτι του οράματός μας για μια υγιή και λειτουργική πόλη.

σελ. 27

Προστασία της κατοικίας

(....) Oι μικρές επαγγελματικές εγκαταστάσεις, τα γραφεία, τα καταστήματα, οι χώροι συνάντησης και διασκέδασης δεν μπορεί να είναι υπό διωγμό, αλλά και δεν επιτρέπεται να προκαλούν θόρυβο, να ρυπαίνουν, να καταλαμβάνουν τον δημόσιο χώρο, να λειτουργούν σε ακατάλληλους χώρους και χρόνους.

Οργάνωση της τοπικής κυκλοφορίας και στάθμευσης

Να προστατευθούν οι γειτονιές από τη διερχόμενη υπερτοπική κίνηση οχημάτων που τις διαλύει, που αποτελεί πηγή ρύπανσης και θορύβου, αλλά και αιτία ατυχημάτων. - Nα αποκτήσουν οι γειτονιές ένα ιεραρχημένο δίκτυο τοπικής εξυπηρέτσης με αυτοκίνητο, κυψέλες τοπικής κίνησης και ήσυχους δρόμους. - Να δημιουργηθεί σε κάθε γειτονιά ένα δίκτυο πεζόδρομων, πεζοδρομίων με ικανοποιητικό πλάτος και λωρίδων κίνησης των ποδηλάτων που να επιτρέπει την ασφαλή και άνετη κίνηση προς τα σχολεία και τους παιδικούς σταθμούς, τις παιδικές χαρές και τις αλάνες, την πλατεία και την τοπική
αγορά.


Nα καθοριστούν τα ωράρια τροφοδοσίας των εμπορικών καταστημάτων και να τηρηθούν οι κανόνες που ισχύουν στους πεζόδρομους για την είσοδο και στάση οχημάτων μεταφοράς εμπορευμάτων και υλικών.
-  Nα αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το πρόβλημα στάθμευσης για τους κατοίκους και μάλιστα με τρόπους που σταδιακά θα περιορίζουν τη χρήση των δρόμων για στάθμευση:
- Mε την κατατασκευή χώρων στάθμευσης στις πλέον πυκνοδομημένες περιοχές, αποκλειστικά για κατοίκους.
- Mε απαγόρευση της εξαγοράς θέσεων στις νέες οικοδομές και αύξηση των θέσεων που απαιτούνται ανάλογα με τη χρήση του κτηρίου.
- Mε ενθάρρυνση και οικονομική ενίσχυση των μετασκευών υφιστάμενων κτηρίων, ώστε να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης σε ημιυπόγεια και ισόγεια, που συχνά είναι κενά, ή παράνομα χρησιμοποιούνται για κατοικίες και επαγγελματικές δραστηριότητες.

σελ. 28

Οι ελεύθεροι χώροι της γειτονιάς

«Πόλη για να ζεις», σημαίνει πως παντού και κυρίως στη γειτονιά, υπάρχουν ελεύθεροι χώροι και το πράσινο, που χρειάζεται για να «αναπνεύσει».
Αυτό σημαίνει πως οι πλατείες, τα πάρκα, οι χώροι άθλησης, αυτοί που υπάρχουν και οι νέοι που δημιουργούνται, προστατεύονται ως πολύτιμο κοινό αγαθό.

(....) H αισθητική της γειτονιάς γίνεται αντικείμενο ιδιαίτερης φροντίδας

Η αναβάθμιση των χώρων γύρω από τα σχολεία με την απομάκρυνση των σκουπιδιών από τις εισόδους, τη φύτευση της αυλής τους και με πεζοδρομήσεις μπροστά στο κάθε σχολείο.
- Η αύξηση του πρασίνου και των ελεύθερων χώρων παιχνιδιού και άθλησης, η οποία παίρνει τη μορφή μιας μεγάλης κοινής και οργανωμένης προσπάθειας, στην οποία καλούνται οι πολίτες να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν.

Oι πολίτες καλούνται να αποφασίσουν σε συνελεύσεις ανά γειτονιά για τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί και έχουν εξετασθεί, γνωρίζοντας το σύνολο των στοιχείων σχετικά με τις δυνατότητες, το κόστος, τη διαδικασία που χρειάζεται για να αποκτηθεί κάθε χώρος και τις δικές τους υποχρεώσεις.

(....) Στόχος μας είναι κάθε γειτονιά να αποκτήσει πλατώματα, πράσινες γωνιές ηρεμίας, ασφαλείς παιδότοπους, να αποκτήσει ξανά την αλάνα της. 


Στόχος μας είναι όλοι οι παραπάνω αξιοποιήσιμοι χώροι, μαζί με τους υπάρχοντες, μικρούς και μεγάλους ελεύθερους χώρους, όπως οι πλατείες, τα πάρκα και οι λόφοι, να συνδεθούν με πεζόδρομους και άνετα δενδροφυτεμένα πεζοδρόμια. Έτσι, όλα μαζί να δημιουργήσουν ένα «πράσινο» δίκτυο διαδρομών και στάσεων που ξεκινά από τη γειτονιά και εκτείνεται στο διαμέρισμα και την πόλη.

σελ. 29

Tα τέσσερα χρόνια μιας δημοτικής θητείας είναι αρκετά για να αλλάξουν πολλά και για να αρχίσουν να γίνονται πολύ περισσότερα...

Πρόγραμμα πιλοτικών αναπλάσεων οικοδομικών τετραγώνων

Συντάσσει και δημοσιεύει ένα γενικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει την περιγραφή των εργασιών που θα πρέπει να γίνουν για την ανάπλαση οικοδομικών τετραγώνων, που θα επιλεγούν, όπως βάψιμο και αποκατάσταση όψεων, αφαίρεση αυθαίρετων κατασκευών, κοινή κεραία τηλεόρασης, επισκευή-εκσυγχρονισμός δικτύων, ενοποίηση και φύτευση ακαλύπτων χώρων και ταρατσών, μετατροπή ισογείων-ημιυπόγειων σε γκαράζ, κ.ά.

σελ. 30

H αισθητική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου

Με την καθιέρωση κανόνων για όλα τα κτήρια και τις εγκαταστάσεις στην πόλη, ώστε να μειωθούν τα πρόσθετα στοιχεία στις όψεις και στις οροφές (διαφημίσεις, επιγραφές, κεραίες), να συντηρούνται προσεκτικά τα κτήρια που έχουν υποστεί τη φθορά του χρόνου και να μην αλλοιώνεται η αισθητική των αξιόλογων και διατηρητέων κτηρίων.
Ειδικά για τα περίπτερα, που αποτελούν παραδοσιακό στοιχείο της πόλης, ο ανασχεδιασμός τους έχει στόχο τη διατήρηση του χαρακτήρα, της λειτουργικότητας και της φυσιογνωμίας τους και αφορά στο σύνολο των περιπτέρων της πόλης και όχι μόνο στα κεντρικά.

(....)

Υποστηρίζει πρότυπες επεμβάσεις στο πλαίσιο του προγράμματος αναπλάσεων οικοδομικών τετραγώνων στις γειτονιές και αξιοποιεί το επιστημονικό και καλλιτεχνικό δυναμικό, μέσω της οργάνωσης αρχιτεκτονικών και καλλιτεχνικών διαγωνισμών για τα νέα δημοτικά κτήρια, για την αναμόρφωση των παλαιών, για τη διαμόρφωση των μεγάλων ελεύθερων χώρων, για εικαστικές παρεμβάσεις και έργα τέχνης στους δημόσιους χώρους, καθώς και για τα αντικείμενα εξοπλισμού των δρόμων, των πλατειών και των παιχνιδότοπων.

σελ. 31

Παρεμβάσεις ανά διαμέρισμα

Α' διαμέρισμα

(...) η πειραματική πεζοδρόμηση ή μετατροπή σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας, τον οδών Αλ. Σβώλου και Ερμού.....

(....) προτείνουμε τη μετατροπή της οδού Ιπποδρομίου σε οδό ήπιας κυκλοφορίας με μία κεντρική λωρίδα καθόδου και μεγάλα πεζοδρόμια,

(....) επέκταση και ολοκλήρωση του πεζόδρομου της Δ. Γούναρη από την Π. Μελά μέχρι τη λεωφόρο Νίκης.

Γ' Διαμέρισμα

(....) Τα αναστηλωμένα διατηρητέα που ανήκουν στην ιδιοκτησία του Δήμου Θεσσαλονίκης και παραχωρήθηκαν στη διάρκεια της πολιτιστικής πρωτεύουσας σε διάφορους φορείς και σήμερα παραμένουν σε αχρηστία, επαναξετάζονται και επιστρέφουν στον Δήμο για να στεγάσουν χρήσεις κοινωνικού χαρακτήρα για τους δημότες.

σελ. 33-34

Δ' Διαμέρισμα

(...) Στο Δ΄ διαμέρισμα προτείνεται προώθηση της σύνδεσης της Αλάνας της Τούμπας με τον αρχαιολογικό χώρο και τα ρέματα, τα οποία με κατάλληλες διαμορφώσεις οδηγούν στη δημιουργία μελλοντικά περιφερειακού πάρκου στην περιοχή.

Προτείνεται, επίσης, η μελέτη δικτύου πεζοδρόμων στην προέκταση των οδών Μαρτίου και Παπάφη σε συνδυασμό με την περιοχή που βρίσκεται ο κήπος του Καλού όπου υπάρχουν κενοί χώροι προς αξιοποίηση, για τη δημιουργία πάρκου. Να ληφθούν υπόψη στο σχεδιασμό της περιοχής οι μελέτες για την ανάδειξη της περιφερειακής τάφρου, των κεραμείων Αλλατίνη και της αλάνας της Τούμπας

Αντιθέτως, επείγουσα είναι η ανάγκη παρέμβασης στο εσωτερικό των α¬σφυκτικά δομημένων οικοδομικών τετραγώνων στην περιοχή πάνω από τις λεωφόρους Βασ. Γεωργίου και Βασ. ΄Ολγας, που εντάσσονται μεταξύ των πιο υποβαθμισμένων ίσως περιοχών της πόλης. Εδώ άμεσα θα πρέπει να αναληφθεί πεζοδρόμηση και φύτευση τεσσάρων τουλάχιστον καθέτων οδών προς τη θάλασσα, κατά το δυνατόν ισόρροπα κατανεμημένων κατά μήκος του διαμερίσματος. Η ασήμαντη κυκλοφοριακή φόρτιση διευκολύνει την κατάσταση.

Ενδεικτικά, αντικείμενο μιας παρέμβασης αυτού του χαρακτήρα μπορούν να αποτελέσουν οι οδοί Μπιζανίου, Αρχαιολογικού Μουσείου (όπου συνυπάρχουν σχολικά κτήρια, το Γενή τζαμί, δύο θεα¬τρικές αίθουσες), Φλέμιγκ, Αναλήψεως και Γραβιάς.


Συγχρόνως, παράλληλοι με τη θάλασσα τοπικοί δρόμοι, με ελάχιστη κυκλοφορία και ενδιαφέρουσες δυνατότητες διαμόρφωσης αποτελούν οι οδοί Μακεδονίας και Χαλκιδικής. Μαζί με τους καθέτους η πεζοδρόμησή τους μπορεί να συμβάλει στη διαμόρφωση ενός πράσινου δικτύου.

Σημαντική, επίσης, δυνατότητα αύξησης του πρασίνου προσφέρει η ύπαρξη των ακάλυπτων χώρων των οικοδομικών τετραγώνων τα οποία βρίσκονται κάτω από τη Βασ. Όλγας (σύστημα οικοδομικών μονάδων). Οι περισσότεροι από αυτούς καταλαμβάνονται από αυτοκίνητα και είναι αισθητικά υποβαθμισμένοι. Είναι αναγκαία η αναμόρφωση και βελτίωσή τους με μικρότερες ή μεγαλύτερες παρεμβάσεις ανάλογα με τις ανάγκες και την υπάρχουσα κατάστασή τους ώστε να αποτελέσουν τμήμα του δικτύου ελεύθερων και πράσινων χώρων που επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε στις γειτονιές.

σελ. 35

O Δήμος αποκτά Διεύθυνση και πολιτική για το Περιβάλλον

Οργανώνει τις μόνιμες αλλά και τις έκτακτες μορφές ενημέρωσης και ευ-αισθητοποίησης των πολιτών, καθώς και την προώθηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.


- Παρέχει τεχνική βοήθεια στους πολίτες και ενθαρρύνει πρότυπες οικολογικές εφαρμογές στην πόλη.

σελ. 38

Η Θεσσαλονίκη, η δεύτερη πόλη της Ελλάδας, εμφανίζει εικόνα τριτοκοσμικής πόλης, ακόμα και στην καθαριότητα και στη διαχείριση των απορριμμάτων της
Πέρα από την αναρχία στην τοποθέτηση των κάδων, πέρα από την εικόνα που εμφανίζουν τις περισσότερες ώρες της ημέρας, είναι προφανής η απουσία κάθε πολιτικής εναλλακτικής διαχείρισης αυτών που συνηθίσαμε να αποκαλούμε «σκουπίδια».

σελ. 40

Θα πρέπει, επίσης, να υπάρξει άμεση μέριμνα από τον Δήμο Θεσσαλονίκης για τον διαχωρισμό και άλλων κατηγοριών απορριμμάτων και την ειδική διαχείρισή τους: Πρώτιστης προτεραιότητας είναι τα νοσοκομειακά απόβλητα, αλλά και τα αδρανή και ογκώδη καθώς και τα οργανικά.

σελ. 41

(...)

Τα συνεργεία οδοκαθαρισμού εξοπλίζονται και με μηχανικά μέσα που αυξάνουν την απόδοση και την ποιότητα και βελτιώνουν τις συνθήκες εργασίας.
Οι δρόμοι πλένονται σε τακτά διαστήματα και η μηχανική αποκομιδή των απορριμμάτων οργανώνεται με τρόπο ώστε το απορριμματοφόρο στο πέρασμά του, να μην αφήνει στον δρόμο τα μισά.

(...)

Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης πληρώνουν ακριβά την καθαριότητα (μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ) και έχουν δικαίωμα σε μια πόλη χωρίς σκουπίδια στους δρόμους.

(...)

Οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα φορούν υποχρεωτικά φόρμες, γάντια και μάσκες.

Δημοτικά αυτοκίνητα που δεν ρυπαίνουν

(...) Tο σύνολο των μεγάλων οχημάτων του Δήμου και κυρίως τα απορριμματοφόρα, που διανύουν πολλά χιλιόμετρα μέσα στην πόλη, θα μετατραπούν ώστε να κινούνται με καθαρή ενέργεια, π.χ. φυσικό αέριο.
Tα δημοτικά mini bus, που θα εξυπηρετήσουν την τοπική συγκοινωνία ανά διαμέρισμα, θα χρησιμοποιούν επίσης φυσικό αέριο...

σελ. 44

Mείωση των οδικών ατυχημάτων

Kαλή σήμανση και φωτισμός των δρόμων. Συχνά αιτία ατυχημάτων είναι οι λακκούβες των δρόμων, τα σκοτεινά σημεία ή ο λανθασμένος φωτισμός που τυφλώνει, η κακή οδική σήμανση, το πλήθος των φωτεινών και πολύχρωμων πινακίδων ή διαφημίσεων που κρύβουν τη σήμανση και μπερδεύουν τους οδηγούς. Όλα αυτά είναι υπόθεση του Δήμου και μπορούν να διορθωθούν.

(...) O Kώδικας Oδικής Kυκλοφορίας και η πολεοδομική νομοθεσία εφαρμόζονται χωρίς εξαιρέσεις για την καθαίρεση παράνομων και επικίνδυνων επιγραφών ή διαφημίσεων.

(...) Γι’ αυτό καθιερώνεται, σε συνεργασία με την Τροχαία και τους συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, ο θεσμός του σχολικού τροχονόμου, στον οποίο αξιοποιείται η εθελοντική προσφορά των κατοίκων της γειτονιάς.

(...) Πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής. O Δήμος δημιουργεί σε μεγάλους ελεύθερους χώρους πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής. H κυκλοφοριακή αγωγή βοηθά τα παιδιά, μία από τις πλέον ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, να μάθουν πως σήμερα, αλλά και αύριο, ως ενήλικες και οδηγοί, θα προστατέψουν τον εαυτό τους και τους άλλους κινούμενοι στην πόλη.

σελ. 45

(...) Η προστασία και διεύρυνση των ελεύθερων χώρων και μάλιστα με τη μορφή ενός δικτύου που καλύπτει όλες της γειτονιές.

(...) η καλή καθαριότητα των δρόμων και η συντήρηση των φρεατίων απορροής των ομβρίων.
H τοποθέτηση ενός δικτύου πυροσβεστικών κρουνών και η φύλαξη των λόφων και πάρκων της πόλης.

σελ. 47

(...) Το τμήμα αστικού σχεδιασμού του Δήμου παρέχει τεχνική υποστήριξη στους ιδιοκτήτες που θέλουν να βελτιώσουν την εικόνα του ακινήτου τους και απλοποιεί τις απαιτούμενες διαδικασίες (έκδοση οικοδομικής αδείας κ.ά.).


σελ. 48

(...) Ο Δήμος οφείλει να αξιοποιήσει την επέτειο των 100 ετών από την απελευθέρωση της πόλης (1912-2012) προκειμένου να βγει η πόλη από τη φοβική εσωστρέφεια, να ανοιχτεί στον κόσμο, να προβάλει, παράλληλα με τα ιστορικά, τα σύγχρονα, κοσμοπολίτικα και δυναμικά χαρακτηριστικά της, να καθιερώσει νέους πολιτιστικούς θεσμούς αλλά και να ανασυγκροτήσει παλαιότερους που φθίνουν.

σελ. 50

(...) H τέχνη πάει παντού

H τέχνη δεν περιορίζεται στους ειδικούς χώρους, μπορεί να πάει παντού μέσα στην πόλη: - Στις πλατείες τις Κυριακές με μουσική από την μπάντα του δήμου και μουσικά πρωινά για τους νέους από νεανικά συγκροτήματα. Στους πεζόδρομους με πλανόδιους μουσικούς και μίμους. Στους τοίχους με εικαστικές παρεμβάσεις, διαγωνισμούς γκράφιτι και αφίσας. - Στις γειτονιές με τα δραστήρια πολιτιστικά κέντρα των νέων, με τα μόνιμα καλλιτεχνικά εργαστήρια και την ετήσια γιορτή της γειτονιάς.

σελ. 51

(...) Οι τελευταίες διοικήσεις του Δήμου διαχειρίζονται τις ιστορικές μονάδες μέσα στην πόλη με έργα εξωραϊσμού κακής ποιότητας, που τα αποκαλούν «αναπλάσεις». Αγνοούν ότι, όπως δείχνει και η διεθνής εμπειρία, η προβολή της ιστορικής κληρονομιάς, των μνημείων και των ιστορικών κέντρων των πόλεων, σε συνδυασμό με τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, αποτελεί πλέον απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε προσπάθεια προσαρμογής των αστικών κέντρων στη μεταβιομηχανική εποχή, με στόχο τη δημιουργία θέσεων εργασίας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.


Οι αλλεπάλληλες προσπάθειες μετατροπής της πλατείας Διοικητηρίου σε πάρκινγκ, η ανεπιτυχής απόπειρα μετατροπής της ιστορικής πλατείας Aριστοτέλους σε ντίσκο-καφετέρια, οι περιπτώσεις της Pοτόντας και του περιτειχίσματος του Λευκού Πύργου, είναι δείγματα του πρόχειρου, αντιεπιστημονικού και, ως εκ τούτου, επικίνδυνου τρόπου που αντιμετωπίζει η διοίκηση του Δήμου το θέμα.

(...) Ιδιαίτερος σχεδιασμός επιβάλλεται να γίνει για τον χώρο της HELLEXPO¬ΔΕΘ, όταν αυτή μεταφερθεί σε άλλες εγκαταστάσεις, ώστε μαζί με την έκταση  του σημερινού «Στρατηγείου» να αναμορφωθεί σε χώρο πρασίνου, πολιτιστικών υποδομών και χρήσεων.


σελ. 52

(...) Nα ενδυναμωθεί η κοινωνική αλληλεγγύη που πλήττεται επικίνδυνα από την οικονομική κρίση, από το χωρίς όρια κυνήγι της ατομικής εξασφάλισης, από την καθημερινή τριβή των πολιτών σε μια πόλη που γίνεται όλο και πιο αβίωτη.

σελ. 53

ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ

(...) Ανάπλαση και αξιοποίηση ρεμάτων και περιφερειακής τάφρου για τη δημιουργία πράσινων διαδρομών.
Τοπικά δίκτυα πρασίνου σε γειτονιές, με διαδραστικές παιδικές χαρές, γωνιές πρασίνου & εκπαιδευτικά θεματικά πάρκα.
Δημιουργία του κεντρικού μητροπολιτικού πάρκου (ΔΕΘ, Γ΄ΣΣ, 424 ΓΣΝ) και τη συνένωσή του με το χώρο των Μουσείων, του Α.Π.Θ., των πάρκων της παραλίας και του Κέδρινου Λόφου σε χώρο πολιτισμού, εκπαίδευσης και αναψυχής.
Επανάχρηση και μετατροπή της έκτασης του παλιού Σιδηροδρομικού Δικτύου, που εκτείνεται από τα Δικαστήρια ως το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, συνολικής έκτασης 1500 στρεμμάτων, σε αστικό παράκτιο πάρκο οικολογίας & αναψυχής, στη Δυτική υποβαθμισμένη είσοδο της πόλης.

σελ. 54

(...) Συμμετοχικοί κήποι γειτονιάς

Αειφόρος διαχείριση του αστικού πρασίνου

Ανάδειξη της λειτουργίας του αστικού πρασίνου ως μέσου σύνδεσης του ανθρώπου με τη φύση. Οικολογικές φυτεύσεις με τη χρήση ειδών τοπικής χλωρίδας.

Σύνταξη οδηγών διαχείρισης και κλάδευσης των διάφορων μορφών πρασίνου με έμφαση στην αλλαγή του τρόπου κλάδευσης των δένδρων και τη βελτίωση της αισθητικής, της υγείας και της λειτουργικότητάς τους.

σελ. 55

Tα 6 μικρά Δημαρχεία

Οι Δημοτικές Κοινότητες συζητούν, αποφασίζουν και έχουν την αρμοδιότητα και τα μέσα για την υλοποίηση των αποφάσεών τους.

σελ. 57

(...) O Δήμος εγκαθιστά στην πόλη σύγχρονα μέσα πληροφόρησης και επικοινωνίας που διευκολύνουν την καθημερινή ζωή και παρέχουν νέες υποδομές για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας, του τουρισμού, της εκπαίδευσης, της καινοτομίας, της εργασίας και της εξυπηρέτησης του πολίτη στην καθημερινή του ζωή. 



Ευτυχώς τα γραπτά μένουν!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου